Του Γιώργου Ελιά.
Φτάσαμε στο τρίτο μέρος της έρευνας για τους Πελασγούς Ετρούσκους και περνάμε πλέον στο σημαντικό κεφάλαιο της γραφής τους, που θα δώσει στον αναγνώστη απαντήσεις πάνω στην ιστορία του λαού αυτού.
Εχουμε αναφερθεί στα δύο πρώτα άρθρα στην Στήλη των Καμινίων της Λήμνου, στο παρόν όμως θα περάσουμε στο γλωσσικό μέρος της επιγραφής. Η Επιτύμβια γραφή είναι γραμμένη στο ετρουσκικό αλφάβητο και το 1912 ο ιστορικός Ιάκωβος Θωμόπουλος παρέθεσε την πρώτη ερμηνεία της στο έργο του Πελασγικά που ακόμη και σήμερα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γλωσσολογικά πονήματα στην γλωσσική έρευνα των Πελασγικών λαών. Αναφέρεται στον πολεμιστή Ταβάρζιο τον Μυριναίο που πολέμησε για την πατρίδα ενάντια στους εισβολείς. Μέσα στο κείμενο υπάρχει η λέξη "Φωκαείς" και στο τελευταίο άρθρο για τα πολεμικά γεγονότα θα αποδείξουμε και θα παρουσιάσουμε την χρονολόγηση της επιγραφής και την σχέση της γνωστής αρχαίας πόλης Φώκαιας Μικράς Ασίας με τα γεγονότα.
Το Μνημείο που έχουμε αναφέρει, ότι υπάρχει στο χωριό Καμίνια της Λήμνου, έχει κατεύθυνση βορειοδυτική [κοιτούν η τύμβοι την ακτίνα αυτή] καθώς οι Ετρούσκοι στην παράδοση των νεκρικών τους θεμάτων, τοποθετούν την κάθοδο των νεκρών ψυχών από τα βορειοδυτικά, παρομοίως με τους Ελληνες που την τοποθετούσαν στο βορρά, όπως είναι καταγεγραμμένο στα ομηρικά έπη. Ο Γερμανός αρχαιολόγος Carl Friedrich είναι ο πρώτος που ανέφερε αρχές του 20ου αιώνος στα ταξιδιωτικά του έγγραφα το μνημείο στη Λήμνο.
Επιγραφές άλλες που μας δίνουν στοιχεία είναι, η Κέραμος της Καμπύης, πινακίδα πήλινη που βρέθηκε στην Ιταλία και καταγράφει οδηγίες σχετικά με θυσίες προς τους θεούς αλλά και επικήδειες θυσίες. Η Στήλη της Περούτζια επίσης αποτελεί σημαντικό έυρημα και είναι μια νομική συμφωνία για τον καθορισμό συνόρων χωραφιών. Το σημαντικότερο όμως εύρημα είναι το Λινό της Κροατίας ,το Liber Lintaeus, ένας κατάδεσμος από λινό για περιτύλιξη μούμιας νεκρού, και έχει λατρευτικό χαρακτήρα αναφέροντας προσφορές σε θεούς αλλά και στο νεκρό. Είναι το μεγαλύτερο ετρουσκικό κείμενο που σώζεται, αποτελούμενο από 1.300 λέξεις, και έκανε την εμφάνιση του τον 19ο αιώνα στην Αίγυπτο, όπως και η Στήλη της Λήμνου, και σήμερα υπάρχει στο μουσείο του Ζάγκρεμπ.
Τα ευρήματα αυτά είχαν μπλέξει στα δίχτυα της αρχαιοκαπηλίας , όπου μετά απο μεγάλες περιπέτειες βρέθηκαν στα μουσεία που υπάρχουν σήμερα. Από τον 7ο αιώνα σώζεται το Αβάκιο της Marsilliana ‘d Albedia όπου περιέχει όλα τα ελληνικά γράμματα μέσα στο ετρουσκικό κείμενο. Αλλωστε η γραφή των Ετρούσκων έχει ομοιότητες με όλες τις άλλες της Μεσογείου, Ρωμαϊκή, Ελληνική, Χεττιτική, Φοινικική κλπ και γράφονταν σε μορφή Βουστροφηδόν.
Στο τέταρτο άρθρο που θα ακολουθήσει σύντομα, θα κάνουμε αναφορά στα πολεμικά και ναυτικά γεγονότα, μέσα από τις πηγές της αρχαιότητος που θα μας δώσουν πολλές απαντήσεις για την ιστορία των Ετρούσκων αλλά και την σχέση τους με τη Λήμνο, δίνοντας μας την χρονολόγηση της Στήλης [θέμα για το οποίο ερίζουν οι αρχαιολόγοι, χωρίς να μελετούν και να αναφέρουν τα ιστορικά κείμενα] και γνωρίζοντάς μας καλύτερα την ιστορία του νησιού μας αλλά και τα πολεμικά γεγονότα, γύρω από αυτό αλλά και την Στήλη.