Επιμέλεια - Βίντεο : Ιωσήφ Παπαδόπουλος.
Φωτογραφίες Άη Στράτη (1940-1970) : Ευγενική προσφορά του Βύρωνα Μανικάκη από το αρχείο του πατέρα του Βασίλη.
Κάθε πόλη, κάθε χωριό, κάθε νησί έχει να επιδείξει τον δικό του άνθρωπο, που έδωσε το στίγμα του στον τόπο που γεννήθηκε, μεγάλωσε και έζησε. Ο μαρτυρικός Άη Στράτης έχει τον Βασίλη Μανικάκη, ο οποίος, με τον φακό της φωτογραφικής του μηχανής αποτύπωσε τα πέτρινα χρόνια του νησιού του από την δικτατορία του Μεταξά μέχρι την πτώση, περίπου, της δικτατορίας των συνταγματαρχών. Ο φακός της φωτογραφικής μηχανής του Βασίλη Μανικάκη κατέγραψε την εξορία των αριστερών αντιφρονούντων, τον καταστροφικό σεισμό του '68 που στοίχισε τη ζωή σε 22 ανθρώπους, το γκρέμισμα των πέτρινων κατοικιών του παλιού οικισμού από την δικτατορία, αλλά και τις ιδιαίτερες στιγμές της ζωής των κατοίκων και των εξορίστων. Τους γάμους, τα γλέντια, τα ψαρέματα, τις κηδείες.
"Ξεναγός" μου σ' αυτό το φωτογραφικό ταξίδι ο γιος του Βασίλη Μανικάκη, Βύρων, από τα χείλη του οποίου κρέμεται κανείς όταν τον ακούει να διηγείται τη ζωή του πατέρα του και την ιδιαίτερη αγάπη του για την φωτογραφία, την πρώτη του φωτογραφική μηχανή, που απέκτησε κάπου εκεί στα μέσα της δεκαετίας του '30, τις απαγορευμένες φωτογραφίες των εξορίστων, που έκρυβε σε τενεκέδες μέσα στους τοίχους και τα χωράφια για να μην τις βρουν οι χωροφύλακες, τις μεθόδους που είχε επινοήσει για να πείθει τις ντροπαλές Αγιοστρατίτισες να φωτογραφηθούν, τις εμφανίσεις και τις εκτυπώσεις των φωτογραφιών του με την βοήθεια μιας... λάμπας πετρελαίου, την ιστορική συνάντησή του με τον Κωστή Στεφανόπουλο και την αρχειοθέτηση χιλιάδων αρνητικών, ανάλογα με την εκδήλωση και την οικογένεια που φωτογράφιζε! Αυτή ακριβώς η αρχειοθέτηση, σε συνδυασμό με την επιμελή διατήρηση και αξιοποίηση του φωτογραφικού του αρχείου από τον μικρότερο σε ηλικία γιο του, τον Βύρωνα Μανικάκη, τον οποίον ο Βασίλης Μανικάκης είχε φροντίσει εγκαίρως να μυήσει στην τέχνη της φωτογραφίας, ήταν αυτά που κράτησαν τα πέτρινα εκείνα χρόνια ζωντανά στο φωτογραφικό χαρτί μέχρι σήμερα.